STATUT LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCACEGO
IM. MIKOŁAJA KOPERNIKA W PUSZCZYKOWIE
Rozdział I. Postanowienia ogólne.
§ 1
1. Nazwa szkoły brzmi:
Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Puszczykowie.
2. Nazwa jest używana w pełnym brzmieniu.
3. Liceum ma swoja siedzibę w Puszczykowie przy ul. Kasprowicza 3.
4. Organem prowadzącym Liceum jest Powiat Poznański.
5. Nadzór pedagogiczny nad Liceum sprawuje Wielkopolski Kurator Oświaty w Poznaniu.
§ 2
Czas trwania okresu kształcenia w liceum ogólnokształcącym wynosi 3 lata.
§ 3
Dyrektor Liceum w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i samorządem uczniowskim, z uwzględnieniem zainteresowań uczniów oraz możliwości organizacyjnych, kadrowych i finansowych liceum, wyznacza na początku etapu edukacyjnego dla danego oddziału od 2 do 4 przedmiotów, ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym.
Rozdział II. Cele i zadania szkoły.
§ 4
1. Liceum realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające „Program wychowawczy Liceum" (załącznik nr 1) i „Program profilaktyki" (załącznik nr 2), a w szczególności:
1) umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia,
2) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia Liceum iuzyskania świadectwa dojrzałości,
3) kształtuje pozytywnie oddziałujące środowisko wychowawcze,
4) sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły,
5) w działaniach dydaktyczno - wychowawczych i opiekuńczych kieruje się dobrem uczniów,
6) umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
§ 5
Liceum zapewnia działania dostosowujące treści, metody i organizację nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów.
§ 6
1. W miarę posiadanych środków Liceum umożliwia uczniom korzystanie z form opieki psychologicznej oraz specjalistycznych form pomocy pedagogicznej przez zatrudnienie w niezbędnym wymiarze godzin psychologa lub pedagoga, a ponadto pomaga poprzez:
1) właściwy kontakt ucznia i wychowawcy w szkole i poza nią,
2) współpracę z poradnią psychologiczno - pedagogiczną,
3) wykorzystanie fachowej pomocy rodziców, proponowanej przez Radę Rodziców.
§ 7
Liceum umożliwia realizację nauki uczniom niepełnosprawnym, otaczając ich szczególną opieką.
§ 8
Liceum umożliwia rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz stwarza warunki do realizacji indywidualnych programów nauczania.
§ 9
Uczeń ma prawo korzystać ze wszystkich form opieki w Liceum, w tym także (w uzasadnionych przypadkach) - z pomocy materialnej.
§ 10
1. Liceum wykonuje zadania opiekuńcze, sprawując opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych, przy czym bezpośredni nadzór ma nauczyciel prowadzący lekcje, trener, instruktor prowadzący zajęcia sportowe, pozalekcyjne, bibliotekarz pełniący dyżur w bibliotece i czytelni, inni pracownicy szkoły zobowiązani przez Dyrektora Liceum do pełnienia opieki.
2. Sprawowaniu funkcji opiekuńczej służą:
1) świetlica i czytelnia biblioteczna, czynne przed lekcjami między godziną 7.30a7.55; uczniowie przebywają w tych miejscach pod opieką dyżurującego nauczyciela,
2) dyżury nauczycieli pełnione w dni nauki szkolnej od godziny 7.30 do czasu zakończenia lekcji na wszystkich kondygnacjach, a w trakcie dużych przerw w dni pogodne na boisku wewnętrznym.
3. W przypadku nieobecności nauczyciela prowadzącego lekcję opiekę, nad uczniami w wyznaczonym miejscu sprawuje oddelegowany przez dyrektora lub wicedyrektora pracownik szkoły.
4. Sprawowanie opieki nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły i w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę powierza się nauczycielowi Liceum. Do współpracy prosi się rodziców uczniów. Zasady organizowania wycieczek Liceum określa „Regulamin organizowania wycieczek dla uczniów Liceum Ogólnokształcącego w Puszczykowie" (załącznik nr 3).
§ 11
1. Dyrektor Liceum powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w oddziale.
2. Wychowawca pełni swe obowiązki w ciągu całego etapu edukacyjnego.
3. W uzasadnionych przypadkach możliwa jest zmiana wychowawcy oddziału na wniosek zespołu wychowawczego, Rady Rodziców lub samego wychowawcy. Wniosek przyjmuje Dyrektor, który po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej wydaje w tej sprawie decyzję.
§ 12
1. Biblioteka szkolna z czytelnią i centrum multimedialnym jest interdyscyplinarną pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb dydaktyczno-wychowawczych Liceum, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
2. Biblioteka inicjuje różne formy działalności kulturalnej.
3. Użytkownikami biblioteki są: nauczyciele, uczniowie, rodzice, administracja Liceum i różne środowiska, z którymi Liceum współpracuje.
4. Lokal biblioteki służy: gromadzeniu i opracowywaniu zbiorów, korzystaniu ze zbiorów w czytelni i wypożyczaniu poza bibliotekę, prowadzeniu zajęć dydaktycznych z uczniami, organizowaniu wystaw, odbywaniu spotkań z ciekawymi ludźmi, wypełnianiu opieki nad uczniami.
§ 13
Stała lub doraźna pomoc materialna może być zapewniona uczniom o szczególnych uwarunkowaniach rodzinnych lub losowych. Zasady przyznawania pomocy materialnej określa „Regulamin przyznawania i wypłacania uczniom Liceum świadczeń pomocy materialnej" (załącznik nr 4).
§ 14
Działalność opiekuńczą uzupełnia Internat Liceum. Zasady funkcjonowania i możliwości korzystania z opieki określa załącznik nr 5.
Rozdział III. Organy szkoły.
§ 15
1. Organami Liceum są:
1) Dyrektor szkoły,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Samorząd Uczniowski (Licealna Rada Uczniowska, Internacka Rada Uczniowska),
4) Rada Rodziców.
2. Dyrektor Liceum
1) decyduje w sprawach:
a) obowiązków nauczycieli na dany rok szkolny,
b) tygodniowego rozkładu zajęć,
c) nadzoru pedagogicznego,
d) dopuszczenia do użytku w szkole, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, przedstawionego przez nauczyciela programu nauczania i odpowiada za uwzględnienie w zestawie programów nauczania całości podstawy programowej nauczania ogólnego ustalonej dla liceum oraz podania do publicznej wiadomości do dnia 15 czerwca zestawów podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego,
e) powierzenia obowiązków Wicedyrektorom, Kierownikowi wyszkolenia sportowego, Kierownikowi Internatu iodwołania z tej funkcji,
f) oceny pracy nauczycieli,
g) przyznawania „Nagród Dyrektora",
h) realizacji zatwierdzonego przez Powiat Poznański planu finansowego szkoły,
i) zatrudniania, zwalniania, wymierzania kar porządkowych wszystkim pracownikom Liceum,
j) udzielania informacji o działalności Liceum.
2) ma prawo do przedstawiania:
a) projektu arkusza organizacyjnego Liceum,
b) projektu planu finansowego,
c) projektu planu Liceum wraz z harmonogramami,
d) propozycji wydatkowania funduszy zgromadzonych przez rodziców,
e) propozycji dotyczących klasyfikowania, promowania i skreślania z listy uczniów,
f) propozycji do Kuratorium Oświaty i Powiatu Poznańskiego dotyczących odznaczania, nagradzania iwyróżniania pracowników i innych osób,
g) propozycji składów osobowych problemowych komisji Rady Pedagogicznej.
3. Rada Pedagogiczna
1) Radę Pedagogiczną stanowią wszyscy pracownicy pedagogiczni Liceum i Internatu.
2) Rada Pedagogiczna:
a) zatwierdza plany pracy Liceum
b) podejmuje uchwały w sprawie Statutu Liceum i jego zmiany,
c) podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych wszkole,
d) podejmuje uchwały w sprawie klasyfikowania, promowania i skreślania z listy uczniów,
e) ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
f) proponuje skład komisji problemowych.
3) Rada Pedagogiczna ma prawo do opiniowania:
a) organizacji pracy Liceum, a zwłaszcza tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych ipozalekcyjnych,
b) projektu arkusza organizacyjnego Liceum,
c) zakresów obowiązków nauczycieli,
d) propozycji Dyrektora Liceum w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac izajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
e) przedstawionego przez nauczyciela Dyrektorowi szkoły programu nauczania,
f) projektu finansowego Liceum,
g) informacji o działalności Liceum,
h) kandydatów na Wicedyrektorów, Kierownika Internatu, Kierownika wyszkolenia sportowego,
i) wniosków Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
4) Rada Pedagogiczna ma prawo do wnioskowania lub wnoszenia projektów decyzji wsprawach:
a) Statutu Szkoły,
b) wszystkich dotyczących Liceum,
c) odwołania nauczycieli z funkcji kierowniczych.
5) W celu skutecznego opiniowania przez Radę Pedagogiczną bieżących problemów Liceum i umożliwienia wpływania na wybór decyzji, powołuje się ciało doradcze - Zespół Kierowniczy w składzie:
a) Dyrektor Liceum,
b) Wicedyrektor (Wicedyrektorzy) Liceum,
c) Kierownik wyszkolenia sportowego,
d) Kierownik Internatu,
e) trzech przedstawicieli Rady Pedagogicznej.
Przedstawicieli Rady Pedagogicznej do Zespołu wybiera się na pierwszym posiedzeniu w roku szkolnym. O sposobie wyboru decyduje Rada Pedagogiczna.
6) Dyrektor Liceum wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa lub godzących w interes Liceum.
O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Kuratorium Oświaty w Poznaniu w porozumieniu z Powiatem Poznańskim uchyla uchwałę w przypadkach uzasadnionych. Decyzja Kuratora Oświaty jest ostateczna.
7) Zasady pracy Rady Pedagogicznej określa „Regulamin Rady Pedagogicznej" (załącznik nr 6)
4. Samorząd Uczniowski
1) W Liceum działa Samorząd Uczniowski, tworzony przez wszystkich uczniów.
2) Organami samorządu Uczniowskiego są: Licealna Rada Uczniowska (LRU) iInternacka Rada Uczniowska (IRU), których zadania, sposób wyboru i zasady działania określają „Regulamin LRU" (załączniki nr 7) i „Regulamin IRU" (załączniki nr 8).
3) Samorząd Uczniowski poprzez swoje organy ma prawo do przedstawiania organom Liceum wniosków i opinii dotyczących wszystkich spraw Liceum, a zwłaszcza praw ucznia. Wszczególności ma prawo do opiniowania:
a) Statutu Liceum,
b) innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
c) skreślenia z listy uczniów.
5. Rada Rodziców
1) W Liceum działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów.
2) W skład Rady Rodziców wchodzi jeden przedstawiciel rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
3) Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
4) Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa wewnętrzna strukturę, tryb pracy oraz szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów (załącznik nr 9).
5) Rada Rodziców może występować do dyrektora, organu prowadzącego szkołę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
6) Do kompetencji Rady Rodziców należy:
a) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego szkoły oraz programu profilaktyki;
b) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lubwychowania, projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
7) W celu wspierania działalności statutowej szkoły Rada Rodziców może gromadzić fundusze zdobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
§ 16
Zasady działania, porozumiewania się organów szkoły i sposoby rozwiązywania sporów między nimi określa załącznik nr 10
§ 17
1. W Liceum tworzy się następujące stanowiska kierownicze:
1) I wicedyrektora, za zgodą organu prowadzącego, jeżeli liczba oddziałów w szkole przekracza 12;
2) II wicedyrektora, za zgodą organu prowadzącego, jeżeli liczba wszystkich oddziałów w szkole przekracza kolejną wielokrotność liczby 12;
3) kierownika internatu, za zgodą organu prowadzącego, jeżeli w internacie funkcjonują co najmniej 2 grupy wychowawcze liczące nie mniej niż 70 osób;
4) kierownika wyszkolenia sportowego, za zgodą organu prowadzącego, jeżeli Liceum prowadzi oddziały sportowe.
2. Powierzenia obowiązków wicedyrektorom, kierownikowi internatu i kierownikowi wyszkolenia sportowego oraz odwołania ich dokonuje Dyrektor Liceum po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę i Rady Pedagogicznej.
§ 18
1. Rodzice i nauczyciele współdziałają w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
2. Rodzice mają prawo do:
1) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno - wychowawczych w danej klasie czyLiceum,
2) znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
3) uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
4) uzyskiwanie informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci.
3. W celu umożliwienia realizacji zamierzeń określonych w ust. 2 Liceum organizuje spotkania półwywiadówkowe i wywiadówkowe nauczycieli z rodzicami. Ich ilość i terminy określa harmonogram spotkań z rodzicami, ustalany w każdym roku szkolnym. Dla rodziców organizuje się cotygodniowe i comiesięczne dyżury nauczycieli. Terminarz dyżurów jest udostępniany rodzicom i uczniom.
Rozdział IV. Organizacja Liceum.
§ 19
Podstawową jednostką organizacyjną Liceum jest oddział. Oddział nie powinien liczyć więcej niż 30 uczniów.
§ 20
1. Podstawowymi formami organizacyjnymi działalności liceum, zapewniającymi realizację statutowych celów i zadań, są:
1) obowiązkowe zajęcia lekcyjne, których tygodniowy wymiar określa obowiązujący dla danego oddziału ramowy plan nauczania,
2) deklarowane dobrowolnie lekcje religii, ujęte w planie nauczania,
3) nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne, kursy, szkolenia służące pogłębianiu wiedzy i umiejętności uczniów oraz rozwijaniu ich zainteresowań, uzdolnień, samodzielności i aktywności.
2. Organizację stałych obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalany zgodnie z podstawowymi wymogami zdrowia, higieny i racjonalnie planujący pracę uczniów i nauczycieli.
3. W pomieszczeniach szkoły zapewnia się uczniom możliwość bezpiecznego pozostawienia części podręczników i przyborów szkolnych.
§ 21
Podstawowa formą pracy Liceum jest system klasowo - lekcyjny. Godzina lekcyjna trwa 45 minut, a przerwy między lekcyjne uwzględniają zasady higieny pracy umysłowej.
§ 22
1. Oddział można dzielić na grupy na następujących zajęciach:
1) języki obce,
2) informatyka
oraz na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych.
2. Zajęcia wychowania fizycznego prowadzone są w grupach, oddzielnie dla chłopców i dziewcząt, przy czym możliwe jest tworzenie grup międzyklasowych. Ilość ćwiczących w grupie liczy od 12 do 30 uczniów.
3. Niektóre zajęcia obowiązkowe, w tym fakultatywne, mogą być prowadzone poza systemem klasowym w grupach międzyoddziałowych.
4. Możliwa jest organizacja grup językowych nie tylko w ramach oddziału, lecz również międzyoddziałowych, uwzględniających zróżnicowanie stopnia opanowania języka.
§ 23
1. Liczba uczestników zajęć fakultatywnych organizowanych w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych nie może być niższa niż 15 osób.
2. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych finansowanych z budżetu szkoły lub Rady Rodziców nie powinna być niższa niż 15 osób.
3. Czas trwania zajęć fakultatywnych i innych nadobowiązkowych wynosi 45 minut.
§ 24
1. Zakłady kształcenia nauczycieli oraz uczelnie wyższe kształcące nauczycieli mogą zawierać z Dyrektorem Liceum umowę o odbywanie praktyk pedagogicznych przez słuchaczy tego zakładu lub uczelni.
2. Świadczenia związane z odbywaniem praktyk określają zawierane umowy na podstawie odrębnych przepisów.
Rozdział V. Nauczyciele i inni pracownicy szkoły.
§ 25
1. W Liceum i Internacie zatrudnia się nauczycieli i pracowników ekonomicznych, administracyjnych i obsługowo - technicznych.
2. Wszyscy pracownicy Liceum zobowiązani są do realizacji zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.
3. Sposoby zatrudniania nauczycieli i pracowników, o których mowa w ust 1, określają odrębne przepisy.
§ 26
1. Nauczyciel ma obowiązek prowadzenia pracy dydaktyczno - wychowawczej i opiekuńczej w zakresie wyuczonego przedmiotu oraz sprawowania opieki zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach, w tym w szczególności w Karcie Nauczyciela, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Konwencji o Prawach Dziecka. Jest odpowiedzialny za poziom i wyniki tej pracy.
2. Do obowiązków nauczyciela Liceum należy w szczególności:
1) systematyczne i rzetelne planowanie i przygotowanie się do każdego typu zajęć oraz ich realizowanie zgodnie z tygodniowym rozkładem i zasadami współczesnej dydaktyki,
2) bezstronne i obiektywne ocenianie oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów,
3) stałe i systematyczne podnoszenie swojej wiedzy merytorycznej i umiejętności pedagogicznych,
4) wypełnianie wszystkich zadań związanych z zagwarantowaniem bezpieczeństwa, ochrony zdrowia i życia uczniów,
5) dbanie o rozwój własnego warsztatu pracy, w tym szczególnie o stan powierzonej opiece klasopracowni, gabinetu lub sali,
6) udzielanie pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych w zakresie przedmiotu i zgłoszonych bądź zauważonych trudności wychowawczych,
7) włączenie się w organizowanie przez szkołę pozalekcyjne formy działalności wychowawczej,
8) systematyczne prowadzenie obowiązującej dokumentacji szkolnej,
9) systematyczne uczestniczenie w posiedzeniu Rady Pedagogicznej, działanie na rzecz właściwego klimatu w zespole pracowników Liceum, przestrzeganie ogólnie przyjętych norm etycznych, szczególnie koniecznych w zawodzie.
3. Nauczyciel ma prawo do wyboru podręcznika spośród podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego.
4. Nauczyciel przedstawia Dyrektorowi Liceum program nauczania. Dyrektor po zaciągnięciu opinii Rady Pedagogicznej dopuszcza do użytku w Liceum zaproponowany przez nauczyciela program nauczania.
§ 27
1. Wychowawca zostaje powołany przez Dyrektora Liceum spośród nauczycieli uczących w danej klasie.
2. Wychowawca prowadzi swój oddział przez cały cykl nauczania, nawet po wygaśnięciu przedmiotu w klasie programowo najwyższej.
3. W uzasadnionych i udokumentowanych przypadkach niewypełniania przez wychowawcę swoich obowiązków, przedstawiciel rodziców i samorządu klasowego mają prawo prosić Dyrektora Liceum o zmianę wychowawcy. Po zaopiniowaniu prośby przez Zespół Kierowniczy decyzję w ciągu miesiąca podejmuje Dyrektor Liceum.
4. W uzasadnionych przypadkach wychowawca ma prawo przekazania Dyrektorowi Liceum prośby o zwolnienie z funkcji wychowawcy danej klasy.
5. Zasadniczą rolę w systemie wychowawczym w Liceum pełni Zespół Wychowawczy, tworzony przez wszystkich wychowawców klas. Zespołowi temu przewodniczy Wicedyrektor ds. wychowania i opieki.
6. Zadania wychowawcy klasowego:
1) otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich wychowanków,
2) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego oraz ustala treść i formę zajęć tematycznych na godzinach zwychowawcą,
3) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale,
4) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
a) poznania ich i ustalenia potrzeb opiekuńczo - wychowawczych ich dzieci,
b) współdziałania z rodzicami w działaniach wychowawczych,
c) włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły,
5) odpowiednio współpracuje z Wicedyrektorem (wicedyrektorami) i Kierownikiem (kierownikami), świadczącymi pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, również zdrowotnych oraz zainteresowań iszczególnych uzdolnień uczniów, a także organizującymi odpowiednie firmy tej pomocy na terenie szkoły,
6) wykonuje czynności administracyjne, zgodnie z odrębnymi przepisami,
7) swoje zadanie wychowawcze spełnia podczas całego procesu dydaktycznego,
8) wychowawca spotyka się z wychowankami na godzinach z wychowawcą, zrodzicami na zebraniach informacyjnych, wywiadówkach, półwywiadówkach, dodatkowo rodzice mają możliwość kontaktowania się z wychowawcą i innymi nauczycielami podczas pełnienia przez nich zaplanowanych dyżurów; harmonogram takich dyżurów ustala się w danym roku szkolnym i przekazuje dowiadomości rodzicom iuczniom,
9) wychowawca we współdziałaniu z rodzicami dąży do tego, aby minimalną ilością kontaktów z nimi była liczba spotkań wywiadówkowych ipółwywiadówkowych,
10) wychowawca ma obowiązek zapoznać rodziców z wymogami dydaktycznymi Liceum, informować o postępach w nauce; szczególnie w przypadkach niepowodzeń ucznia, niewłaściwego zachowania i trudności rozwojowych,
11) wychowawca jest organizatorem wszelkich poczynań ucznia, inicjowanych przez Liceum i placówki pozaszkolne,
12) wychowawca inspiruje młodzież do działalności samorządowej na terenie szkoły.
7. Początkujący nauczyciel - wychowawca otaczany jest szczególną opieką wicedyrektora ds. wychowania i opieki,
8. Dyrekcja Liceum w celu skutecznego wypełniania przez wychowawcę obowiązków opiekuna klas pierwszych udostępnia mu wszystkie informacje o wychowankach, mogące pomóc w pracy wychowawczej,
9. Zespół wychowawczy Liceum współpracuje z zespołem wychowawczym Internatu.
Rozdział VI. Uczniowie szkoły.
§ 28
Rekrutację do klas pierwszych Liceum przeprowadza się na zasadach określonych w "Wewnątrzszkolnych zasadach rekrutacji do klas pierwszych".
§ 29
Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów Liceum realizowane jest zgodnie z zasadami zawartymi w rozporządzeniu MEN (z dnia 30. 04. 2007 r. z późniejszymi zmianami). Celom tym służy Wewnątrzszkolny System Oceniania (załącznik nr 11).
§ 30
Przeprowadzenie egzaminu dojrzałości w Liceum odbywa się zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 31
Prawa ucznia.
1. Uczeń ma prawo do:
1) korzystania z form kształcenia, wychowania i opieki organizowanych przez Liceum, a odpowiednio dostosowanych do wieku i osiągniętego rozwoju,
2) korzystania z opieki psychologicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej,
3) realizowania indywidualnego toku nauczania w przypadkach spełniania warunków formalnych,
4) korzystania z prozdrowotnych działań organizowanych przez Liceum,
5) wyboru klasy o poszerzonym programie nauczania przedmiotów,
6) zaznajomienia go z programem nauczania każdego przedmiotu,
7) wyboru uzupełniających przedmiotów nauczania,
8) pobierania nauki religii - zgodnej z osobistymi przekonaniami,
9) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
10) opieki wychowawczej i zapewnionych warunków bezpieczeństwa, ochrony iposzanowania jego godności,
11) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno - wychowawczym,
12) swobodnego wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły,
13) rozwijania zainteresowań, zdolności, talentów,
14) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce i zachowaniu; szczegółowe ustalenia znajdują się w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania
15) pomocy w przypadkach trudności w nauce,
16) korzystania z wszelkich form preorientacji zawodowej,
17) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, Internetu, księgozbioru biblioteki podczas zajęć szkolnych, a w trakcie zajęć pozalekcyjnych na zasadach określonych przez nauczycieli lub Dyrektora Liceum.
2. Przerwy międzylekcyjne służą wypoczynkowi uczniów.
3. Uczeń klasy pierwszej w uzasadnionych przypadkach i przy istniejących możliwościach organizacyjnych Liceum może ubiegać się o zmianę oddziału w danym poziomie - po wypełnieniu wymogów klasyfikacyjnych z różnych przedmiotów nauczania.
4. Uczeń ma prawo do reprezentowania Liceum w różnego rodzaju konkursach, zawodach, imprezach.
5. Uczeń może należeć do wybranej przez siebie organizacji działającej na terenie Liceum, inicjować utworzenie nowej formy organizacyjnej nie godzącej w zasady Konstytucji RP, dobro Liceum czy ogólnie przyjęte zasady i normy etyczne.
6. Wybitne osiągnięcia uczniów są odnotowywane na świadectwie ukończenia szkoły.
7. Uwagi dotyczące Liceum i jego funkcjonowania uczeń może kierować do wychowawcy i Licealnej Rady Uczniowskiej; organy te mają obowiązek poinformować Dyrekcję Liceum o zgłoszonych uwagach.
8. Imprezy kulturalno - rozrywkowe na terenie Liceum, ich częstotliwość proponuje Licealna Rada Uczniowska; odbywają się one po uzyskaniu akceptacji Dyrektora Liceum pod nadzorem nauczycieli lub wychowawców Internatu.
9. Zasady odwołań od ocen klasyfikacyjnych śródrocznych i rocznych znajdują się w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
§ 32
Obowiązki ucznia:
1. Uczeń ma obowiązek:
1) przestrzegać postanowień zawartych w Statucie Liceum,
2) pracować nad własnym rozwojem, uczyć się systematycznie, aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i w życiu Liceum,
3) godnie reprezentować Liceum,
4) odnosić się z szacunkiem do nauczycieli i innych pracowników Liceum i Internatu, zachowywać się zgodnie z zasadami kultury współżycia,
5) chronić własne życie i zdrowie, dbać o higienę osobistą,
6) dbać o ład i porządek oraz o wspólne dobro: sprzęty, meble, urządzenia, pomoce iprzybory szkolne,
7) nosić identyfikator na terenie szkoły oraz chronić dokumenty potwierdzające jego uczniowską tożsamość,
8) dostarczyć pisemne usprawiedliwienie godzin nieobecności w ciągu tygodnia odpowrotu do szkoły.
2. Uczniowi nie wolno:
1) udostępniać identyfikatora i dokumentów potwierdzających tożsamość osobom trzecim,
2) palić tytoniu, spożywać alkoholu, używać narkotyków i odurzać się lekami naterenie Liceum i Internatu,
3) przebywać na terenie Liceum w stanie wskazującym na ich spożycie,
4) spożywać alkoholu, używać narkotyków i odurzać się lekami w czasie wszelkich zajęć i form nadzorowanych przez Liceum.
3. O faktach palenia tytoniu, spożywania alkoholu, używania narkotyków i odurzania się lekami na terenie szkoły i poza nią informowani są rodzice ucznia.
4. Ucznia obowiązują wszystkie zarządzenia, w zakresie organizacyjno - porządkowym, adresowane do niego przez Dyrektora Liceum oraz uchwały Rady Pedagogicznej, a także ustalenia Licealnej Rady Uczniowskiej i Internackiej Rady Uczniowskiej.
5. Uczniowi nie wolno opuszczać terenu Liceum w czasie przewidzianych planem zajęć bez wiedzy i zgody wychowawcy lub Wicedyrektora ds. wychowania i opieki.
6. Ubiór ucznia praktyczny, estetyczny świadczy o jego kulturze osobistej. Jest dostosowany do warunków termicznych panujących w szkole. Na uroczystościach szkolnych obowiązuje strój galowy, na co dzień odpowiedni do pracy w szkole, bez ekstrawaganckiej biżuterii i wyzywającego makijażu.
Strój galowy to:
- dla dziewcząt: biała bluzka, czarna (granatowa) spódnica lub spodnie, ciemny kostium lub garsonka, lub sukienka;
- dla chłopców: biała koszula, czarne (granatowe) spodnie lub garnitur.
Elementem stroju galowego nie jest: koszulka typu T-shirt, sweter, bluza dresowa, spodnie dresowe, spodnie typu bojówki, spodnie typu skate (sk8).
7. Dyrektor Liceum, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców, może wprowadzić obowiązek noszenia przez uczniów jednolitego stroju.
8. W czasie przerw międzylekcyjnych uczeń powinien wypoczywać czynnie, przy sprzyjających warunkach pogodowych na boisku szkolnym. Zabronione jest siadanie na posadzkach, schodach, parapetach.
9. Korzystanie z szatni uczniowskiej odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w „Regulaminie szatni" (załącznik nr 12).
10. Uczniowi nie wolno używać podczas zajęć lekcyjnych telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych (np. odtwarzaczy CD i MP3, dyktafonów, aparatów fotograficznych, kamer).
11. Nieobecności ucznia mogą być usprawiedliwiane tylko na oryginalnych drukach lekarskich lub numerowanych drukach dostarczonych przez szkołę. Druki usprawiedliwień i zwolnień rodzice otrzymują od wychowawcy klasy.
§ 33
Rodzaje nagród stosowanych wobec uczniów:
1. Uczeń może otrzymać nagrodę za:
1) dobre wyniki w nauce - od średniej 4,5 i co najmniej dobrej oceny zachowania,
2) wzorową postawę - w tym 100 % frekwencję, pracę na rzecz środowiska, godne reprezentowanie szkoły w konkursach, zawodach i innej działalności pozalekcyjnej,
3) wybitne osiągnięcia sportowe,
4) szczególne przypadki, w których wykazał dzielność i odwagę.
2. Nagrody przyznaje Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców na wniosek nauczycieli.
3. Nagroda przyznawana przez Radę Rodziców może mieć dowolną formę.
4. W przypadku odpowiednich uwarunkowań finansowych nagrodę pieniężną za bardzo dobre wyniki w nauce może przyznać Dyrektor Liceum. Warunki przyznawania jej określają odrębne przepisy.
5. Przyznanie nagrody pieniężnej, o której mowa w ust. 4, nie wyklucza możliwości przyznania nagrody przez Radę Rodziców.
6. Za wybitne osiągnięcia w nauce i wyróżniającą postawę uczniowską lub działalność pozalekcyjną uczeń może być wyróżniony:
1) wpisem na świadectwie szkolnym lub ukończenia liceum ogólnokształcącego - zgodnie z odrębnymi przepisami,
2) pochwałą Dyrektor Liceum na forum szkoły za:
a) wybitne efekty pracy na rzecz środowiska szkolnego,
b) godne reprezentowanie szkoły,
c) przypadki prezentowania postawy godnej naśladowania,
3) pochwałą nauczyciela na forum klasy za wyjątkowe efekty wdziałaniu na rzecz środowiska klasowego.
7. Za wybitne osiągnięcia w nauce - średnia ocen co najmniej 4,75 i co najmniej bardzo dobre zachowanie - uczeń honorowany jest:
1) dyplomem uznania, przyznawanym przez Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców,
2) listem pochwalnym dla rodziców ucznia,
3) nagrodą materialną ustaloną przez Radę Rodziców lub sponsora nagrody.
8. Za bardzo dobre wyniki w sporcie i właściwą postawę uczniowską ucznia można uhonorować:
1) dyplomem uznania, przyznawanym przez Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców,
2) nagrodą materialną, ustaloną przez Radę Rodziców lub sponsora.
§ 34
Rodzaje kar stosowanych wobec uczniów i tryb odwoływania się od kary:
1. Za nieprzestrzeganie postanowień Statutu Liceum uczeń może być ukarany:
1) upomnieniem wychowawcy klasy,
2) upomnieniem lub naganą Dyrektora Liceum,
3) upomnieniem lub naganą Dyrektora Liceum udzieloną w obecności uczniów,
4) zawieszeniem w prawach do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, reprezentowania szkoły na zewnątrz, do korzystania z niektórych form pomocy materialnej,
5) przeniesieniem do równoległej klasy w swojej szkole,
6) usunięciem ze szkoły.
2. Przy wymierzaniu kar, o których mowa w ust. 1, może być - w zależności od rangi wykroczenia - stosowany od razu każdy z powyższych wariantów (poza pkt.6), o czym decyduje Dyrektor Liceum po zasięgnięciu opinii Zespołu Kierowniczego, poszerzonego o wychowawcę danej klasy.
3. W przypadku zastosowania kary określonej w pkt. 6) decyzję podejmuje Dyrektor Liceum na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej i po zasięgnięciu opinii LRU.
4. W przypadku nałożenia kary na ucznia, o której mowa w ust. 1 - z wyjątkiem pkt.1) - powiadamia się jego rodziców w formie:
1) pisemnej - od pkt.) do pkt.4),
2) pisemnej i ustnej - od pkt.5) do pkt. 6).
5. Uczeń ma prawo do odwołania się od kary na zasadach:
1) od upomnienia wychowawcy do Dyrektora Liceum,
2) od upomnienia lub nagany Dyrektora Liceum do Rady Pedagogicznej,
3) odwołanie się od kary z umotywowaniem winno być złożone w formie pisemnej wterminie trzech dni od uzyskania informacji o udzieleniu upomnienia, nagany lub kary,
4) w przypadku pozytywnego rozpatrzenia odwołania uczeń ma prawo do sprostowania na forum klasy lub szkoły, jeśli nagana była udzielona na takim forum.
6. Szczegółowe kryteria ustalania ocen zachowania znajdują się Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
7. W stosunku do ucznia, który opuścił bez usprawiedliwienia więcej niż 49 godzin lekcyjnych w ciągu danego roku szkolnego, następuje automatyczne wykonanie kary dyscyplinarnej usunięcia ze szkoły.
Przy 21 nieusprawiedliwionych godzinach lekcyjnych o fakcie powiadamia się Rodziców ucznia, zapoznając jednocześnie z dalszymi konsekwencjami.
8. Szkoła powiadamia pisemnie listem poleconym i ustnie o fakcie opuszczenia bez usprawiedliwienia przez ucznia godzin powyżej 20.
9. W przypadku palenia tytoniu na terenie Liceum lub Internatu za obniżenie warunków higieniczno - zdrowotnych innym osobom, wyciągane będą konsekwencje w postaci wykonania prac obowiązkowych w wymiarze czasu minimum 2 godzin. Wykonanie tych prac będzie się egzekwować do skutku. Niewykonanie pracy traktowane będzie jako wykroczenie przeciwko obowiązkom ucznia.
10. Uczeń palący tytoń, pijący alkohol, używający narkotyków nie ma prawa do korzystania z jakiejkolwiek formy materialnej oraz zagrożony jest jedną z form kar wymienionych w ust. 1.
11. Przypadki, w których Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą Dyrektora Liceum do skreślenia ucznia z listy uczniów:
1) rozprowadzanie narkotyków,
2) zażywanie narkotyków i spożywanie alkoholu na terenie szkoły,
3) udowodnione przestępstwo, np. kradzież, włamanie, rozboje w szkole i poza nią,
4) przemoc fizyczna i psychiczna z przejawami okrucieństwa w stosunku do ludzi izwierząt,
5) opuszczenie przez ucznia więcej niż 49 godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia,
6) powtarzające się akty niszczenia mienia szkolnego.
§ 35
1. Warunki pobytu w Liceum zapewniające uczniom bezpieczeństwo:
1) zakaz opuszczania terenu szkoły przez uczniów w czasie zajęć lekcyjnych i przerw,
2) zakaz posiadania na terenie szkoły przedmiotów zagrażających zdrowiu ibezpieczeństwu innych osób,
3) obowiązek noszenia identyfikatorów i legitymacji szkolnej z zastrzeżeniem, żeuczniowi nie wolno udostępniać dokumentów tożsamości osobie trzeciej,
4) obowiązek powiadamiania uczniów pełniących dyżur nauczycieli lub dyrekcji szkoły o osobach obcych przebywających na terenie Liceum,
5) przestrzeganie zasady, że osoby nie będące uczniami Liceum przebywają tylko naparterze przy wejściu do budynku szkoły,
6) rzetelnie pełnione dyżury nauczycielskie określone w „Instrukcji pełnienia dyżurów" (załącznik nr 13),
7) obowiązek informowania przez uczniów nauczycieli dyżurnych lub dyrekcji szkoły o zagrożeniach,
8) okresowe próbne alarmy mające na celu przećwiczenie sprawnej ewakuacji szkoły wrazie zagrożenia pożarem,
9) systematyczna kontrola stanu technicznego budynku Liceum,
10) zabezpieczenie terenu szkoły,
11) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w czasie lekcji wychowania fizycznego ipodczas treningów,
12) nadzór nauczycieli na imprezach kulturalno - rozrywkowych w szkole,
13) przestrzeganie regulaminów pracowni chemicznej, fizycznej i przysposobienia obronnego,
14) podejmowanie działań zabezpieczających uczniów korzystających z Internetu przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, awszczególności zainstalowanie i aktualizowanie oprogramowania zabezpieczającego,
15) szkolenie młodzieży w zakresie ratownictwa przedmedycznego,
16) objęcie uczniów działaniami prewencji antynarkotykowej,
17) pomoc pedagoga szkolnego.
Rozdział VII. Postanowienia końcowe.
§ 36
1. W celu wzbogacania oddziaływań Liceum współpracuje ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Liceum". Cele i formy współpracy określa „Statut Stowarzyszenia" (załącznik nr 14).
2. Podjęcie działalności w szkole lub placówce przez stowarzyszenie lub inną organizację wymaga uzyskania zgody dyrektora szkoły, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Rodziców.
3. Wzbogacaniu celów wychowawczych Liceum służy „Ceremoniał szkoły", którego postanowienia określa załącznik nr 15.
4. Liceum i Internat, realizując zadania, mają na celu osiągnięcie efektów dydaktyczno - wychowawczych, składających się na model absolwenta określony w „Programie wychowawczym Liceum".
5. Liceum używa pieczęci i stempli, zgodnie z odrębnymi przepisami.
6. Liceum posiada własny sztandar.
7. Liceum prowadzi i przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
8. Zasady prowadzenia przez Liceum gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
9. Zmiany i uzupełnienia do niniejszego Statutu wprowadza się w takim trybie jak przy zatwierdzaniu Statutu.
10. Niniejszy Statut obowiązuje od dnia jego uchwalenia, tj. 29 sierpnia 2002 r.
11. Zmiany i uzupełnienia Statutu wymagają uchwały Rady Pedagogicznej.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Puszczykowie